Άνοιξε ο δρόμος για την επένδυση 230 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ. Με βάση τη νέα συμφωνία του ΟΛΠ με τους Κινέζους, η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 κοντέινερ και η θυγατρική της Cosco θα πληρώνει πέναλτι για κάθε κοντέινερ κάτω από τα επίπεδα αυτά
Υστερα από πολλές περιπέτειες και εμπλοκές, αρχικά με την Κομισιόν και στη συνέχεια με το Ελεγκτικό Συνέδριο, ξεμπλοκάρει η υπόθεση του φιλικού διακανονισμού ανάμεσα στον ΟΛΠ και την Cosco και ανοίγει ο δρόμος για την επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στον Πειραιά.
Σε μία άκρως επεισοδιακή χθες συνεδρίαση της γενικής συνέλευσης του ΟΛΠ -λόγω παρεμπόδισης εισόδου στην αίθουσα από τα προεδρεία των συνδικαλιστικών συλλόγων του Οργανισμού- άναψε τελικά το πολυπόθητο πράσινο φως για την επένδυση των Κινέζων της Cosco στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ, αξίας 230 εκατ. ευρώ.
Η χρυσή τομή με το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Cosco βρέθηκε και ο δρόμος για την επένδυση άνοιξε. Με βάση τη νέα αναθεωρημένη συμφωνία με τους Κινέζους, η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 κοντέινερ και η θυγατρική της Cosco θα καταβάλει πέναλτι για κάθε κοντέινερ κάτω από τα επίπεδα αυτά.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε δεχθεί την αναστολή καταβολής του συμβατικού σταθερού εγγυημένου ανταλλάγματος για επτά χρόνια, μέχρι η Cosco να ολοκληρώσει τον προβλήτα ΙΙΙ, ενώ εισηγούνταν την καταβολή ενός σταθερού συμφωνημένου ανταλλάγματος για την παραχώρηση του δυτικού τομέα του προβλήτα ΙΙΙ και βάσει του νέου συμφωνητικού ενεργοποιείται ο όρος του ελάχιστου εγγυημένου φορτίου, με τη ΣΕΠ Α.Ε. να καταβάλλει πέναλτι για κάθε κοντέινερ κάτω του ορίου αυτού.
Νέα βάση υπολογισμού
Δεδομένου ότι το θέμα της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος για μετά το 2021, οπότε και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία ο προβλήτας ΙΙΙ, έχει συνδεθεί άμεσα με την εγγυημένη δυναμικότητα και την ελάχιστη διακίνηση, τα οικονομικά δεδομένα τίθενται σε νέα βάση υπολογισμού, όσον αφορά την ελάχιστη διακίνηση φορτίων, η οποία πλέον θα ανέρχεται το 2021 σε 3.087.500 teu και κάτω από το όριο αυτό θα καταβάλλεται πέναλτι από τη ΣΕΠ Α.Ε. στον ΟΛΠ Α.Ε., ενώ η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα θα ανέρχεται το 2021 σε 4.750.000 teu, σημεία τα οποία λειτουργούν εξισορροπητικά με την αναστολή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Σημειώνεται, άλλωστε, ότι από το 2013 το συνολικό συμβατικό αντάλλαγμα είναι μεγαλύτερο του ελάχιστου εγγυημένου. Στη χθεσινή γενική συνέλευση του ΟΛΠ , η οποία είχε απαρτία, παρέστησαν μέτοχοι, οι οποίοι εκπροσωπούσαν το 82,62 % των μετόχων του Οργανισμού και είχαν εμπρόθεσμα δηλώσει τη συμμετοχή τους.
Μιλώντας προς τους μετόχους ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. Γιώργος Ανωμερίτης χαρακτήρισε τη συμφωνία «επιχειρηματική - επενδυτική σύμβαση παραχώρησης», η οποία θα επιφέρει σημαντικά έσοδα και κέρδη στον ΟΛΠ και η οποία ουδεμία σχέση έχει με την επιχειρούμενη πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού. Παρουσιάζοντας τις βασικές παραμέτρους του έργου και τις αναγκαίες προσαρμογές που έγιναν λόγω της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι:
* Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 230 εκατομμύρια ευρώ.
* Αυξάνεται η ετήσια δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σε 6,2 εκατομμύρια κοντέινερ. Το μεταβλητό αντάλλαγμα παραμένει σταθερό στο 24,5% επί των εσόδων της ΣΕΠ, ενώ επεκτείνονται τα σταθερά ανταλλάγματα Ι και ΙΙ (ενοίκια έκτασης και μήκος προβλητών) και στον Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ.
* Στη θέση του ελάχστου εγγυημένου ανταλλάγματος μετά το 2021, το οποίο υπό όρους αναστέλλεται, καθιερώνεται ως αντιστάθμισμα αυξημένη «εγγυημένη δυναμικότητα» και «ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα», ύψους 4.750.000 κοντέινερ και 3.087.500 κοντέινερ αντιστοίχως.
* Η καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης ΣΕΠ αυξάνεται από 498 εκατ. ευρώ σε 678-1.073 εκατ. ευρώ.
* Κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ Α.Ε. για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε. ο νέος προβλήτας πετρελαιοειδών με ευνοϊκούς χρηματοοικονομικούς όρους.
Σημειώνεται ότι το συνολικό έργο θα κατασκευαστεί σε θαλάσσιο χώρο και δεν παραχωρείται, όπως έγινε το 2009, ενεργός παραγωγικός χώρος, ενώ δεν θα υπάρξει επίπτωση -όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΟΛΠ- στις θέσεις εργασίας και στο εργασιακό καθεστώς του ΟΛΠ.
Κώστας Νάνος